Hrvatski obrazovni portal za učitelje razredne nastave

Kako da lektira bude zabavna (prezentacija)

Podijelite članak:

Razred:
1.-4.

Vrsta sadržaja:
lektira, književnost
Članak:

Pisanje kao odgovor na književni tekst

Pisanje je jedno od najvrijednijih načina samoizražavanja i samootkrivanja.

Pisanje je drugi oblik govora.

Većina djece ne voli pisati zbog toga što većina učitelja previše naglašava važnost pravopisa, forme (obrasca), strukturu rečenice, rukopisa... na taj se način guši kreativnost.

Gramatici i pravopisu trebali bi više pažnje posvetiti u kasnijim razredima jer do tada bi djetetov pismeni izričaj postao automatizirana aktivnost.

Preporučljivo je da djeca uče pisati kao što uče govoriti.

Nekoliko primjera poticaja na pisanje:

Nedovršene rečenice ohrabruju dijete da izrazi sebe, da shvati i prihvati svoje želje, potrebe, razočaranja, misli ideje, osjećaje...

PR.

  • Ljubav je... Pjeva mi se kada...
  • Uplašim se kada... Kod sebe jako volim...
  • Sretan/a sam kada... Da sam mama /tata ja bih...

Napišite pismo jednom dijelu svoga tijela.

Napiši svoju tajnu (potpis nije obvezatan). Spremi pismo u košaricu koja čuva tajne.

Na zajedničkim sastancima izvlačimo i čitamo tajne kao da su naše – pričamo ili pišemo o osjećajima koje je ta tajna pobudila u nama...

Pisanje, posebno poezija, ide iz srca, pomaže nam da budemo slobodni, ponekad malo luckasti...

Djeca vole slušati pjesme koje su napisala druga djeca – to u njima pobuđuje želju da i sami nešto napišu.

Grupnom pisanju pjesama djeca pristupaju s posebnim oduševljenjem (svako dijete govori ili piše jedan stih).

Pjesme mogu nastati tako da s djecom razgovaramo o riječima koje opisuju naše osjećaje – proširivanje svjesnosti o riječima potiče djecu na pisanje poezije.

Odrasli teško mogu pisati tako da dijete osjeti "ono nešto".

LEKTIRA – riječ koja jednako teško odzvanja u ušima djece i roditelja.

Vjerujte mi, postoji rješenje i za problem zvan LEKTIRA.

Ova neugodna školska obveza može postati zanimljiva, zabavna.

Preporučljivo je poštivati individualnost svakog djeteta.

Ovo su samo neke mogućnosti KAKO PISATI LEKTIRU ovisno o uzrastu i interesu djece:

  • Dnevnik čitanja – tijekom čitanja djeca zapisuju osobne reakcije na pročitano
  • Pisanje sažetka priče
  • Pisanje slikovnica ili malih knjiga
  • Pisanje poezije
  • Pisanje drame
  • Stvaranje banke riječi ili osobne liste riječi Ilustriranje knjige priča, pjesama
  • Izrada plakata koji reklamira knjigu
  • Uređivanje novina koje prate čitanje knjiga djece u razredu
  • Pisanje pisma autoru knjige – pjesme
  • Uređivanje novina koje prate čitanje knjiga djece u razredu
  • Pisanje pisma autoru knjige – pjesme
  • Crtanje ili opisivanje određenog dijela knjige
  • Promjena završetka
  • Pisanje radnje koja bi mogla prethoditi priči
  • Pokušaj da se glavna ideja priče sažme u jednu rečenicu
  • Glumačka izvedba jednog dijela fabule
  • Proučavanje autora knjige i pisanje izvješća za razred
  • Opisivanje osobnog doživljaja susreta s jednim likom iz priče
  • Stvaranje igre temeljene na pročitanom djelu
  • Opisivanje avanture lika koji im se svidio u 1. licu
  • Ilustracija naslovnice knjige

Mogućnosti odgovora na pročitano:

 MOGUĆI ODGOVORI OPIS 
 Plan priče Napravi plan tako da slijediš radnju priče.
 Preinaka teksta Promijeni dio priče tako da nam pokažeš kako bi ti riješio/la problem.
 Prepričavanje Nauči sažeto prepričati priču.
 Ilustracije Ilustriraj značajne scene iz priče i napiši nešto o svakoj ilustraciji.
 Čitanje priče prijateljima Pročitaj dio priče prijateljima uz objašnjenje zašto si odabrao/la baš taj dio.
 Dramatizacija Dramatiziraj dio priče s prijateljima.
 Plakati Izradi s prijateljima plakat koji će potaknuti drugu djecu da pročitaju knjigu (ne zaboravi plakat treba biti zanimljiv kako bi zainteresirao i nagovarao na čitanje).

 Da bi ovakav način lektire bio što uspješniji učenici su podijeljeni u grupe.

 Važno ih je uputiti na posjete knjižnici i traženje pomoći.

 

 Ostale knjige Odaberi i druge knjige istog autora, pročitaj ih i usporedi. Izvijesti ostale. 
 Preoblačenje Obuci se kao lik iz priče i odglumi omiljenu scenu.
 Govor Održi uvjerljiv govor koristeći se podacima koje si sakupio/la iz knjige.
 Rasprava Raspravljaj s prijateljima o knjizi braneći svoje stavove.
 Pismo Napiši pismo autoru knjige. Usredotoči se na ono što si naučio/la i kako će ti to pomoći u životu.
Novinski članak Napiši kritiku – svoje mišljenje o pročitanoj knjizi.
Igre Sastavi s prijateljima križaljku s pojmovima vezanim uz pročitanu knjigu.

 LEKTIRA U TREĆEM RAZREDU – primjeri:

EZOPOVE BASNE

  • Napiši basnu u kojoj sve riječi počinju istim slovom.

LUKO PALJETAK "MIŠEVI I MAČKE NAGLAVAČKE"

  • Napiši strip temeljen na pjesmici koja ti se najviše svidjela (ne zaboravi objašnjenje zašto baš ta pjesmica).

I. B. MAŽURANIĆ "ČUDNOVATE ZGODE ŠEGRTA HLAPIĆA"

  • Pisanje nastavka priče
  • Izrada plakata
  • Dramatizacija najzanimljivijeg dijela priče
  • Sve o piscu u obliku izvješća
  • Novinski članak – naše mišljenje o pročitanom

SUNČANA ŠKRINJARIĆ "KAKTUS BAJKE"

  • Ilustracija jedne priče – slikovnica
  • Usporedba animirani film – knjiga
  • Preoblikovati jednu priču

MATO LOVRAK "VLAK U SNIJEGU"

  • Dramatizacija najzanimljivijeg djela priče
  • Pismo autoru
  • Radio reklama
  • Izrada plakata
  • Rasprava o knjizi

DUBRAVKO HORVATIĆ "GRIČKI TOP"

  • Izrada turističkog plakata temeljenog na priči
  • Reklama knjige
  • Sažetak priče
  • Nova naslovnica

VLADIMIR NAZOR "BIJELI JELEN"

  • Opisivanje osobnog doživljaja susreta s glavnom likom
  • Sažimanje glavne ideje u jednu rečenicu
  • Izrada slikovnice

HUGH LOFTING "PRIPOVIJEST O DOKTORU DOLITTLEU" 

  • Usporedba knjiga – film
  • Čitanje priče prijateljima
  • Monodrama glavnog lika
  • Osvrt na knjigu – kritika

WALDEMAR BONSELS "PČELICA MAJA"

  • Igrokaz
  • O čemu glavni lik sanja noću
  • Radio reklama
  • Igra – križaljka s pojmovima iz knjige
  • Izrada zidne slike

Prava mudrost počinje sa srcem punim ljubavi,
a ne s glavom punom činjenica.

Zbornica
Hrvatski obrazovni portal za učitelje razredne nastave