Hrvatski obrazovni portal za učitelje razredne nastave
Pisanje je jedno od najvrijednijih načina samoizražavanja i samootkrivanja.
Pisanje je drugi oblik govora.
Većina djece ne voli pisati zbog toga što većina učitelja previše naglašava važnost pravopisa, forme (obrasca), strukturu rečenice, rukopisa... na taj se način guši kreativnost.
Gramatici i pravopisu trebali bi više pažnje posvetiti u kasnijim razredima jer do tada bi djetetov pismeni izričaj postao automatizirana aktivnost.
Preporučljivo je da djeca uče pisati kao što uče govoriti.
Nedovršene rečenice ohrabruju dijete da izrazi sebe, da shvati i prihvati svoje želje, potrebe, razočaranja, misli ideje, osjećaje...
PR.
Napišite pismo jednom dijelu svoga tijela.
Napiši svoju tajnu (potpis nije obvezatan). Spremi pismo u košaricu koja čuva tajne.
Na zajedničkim sastancima izvlačimo i čitamo tajne kao da su naše – pričamo ili pišemo o osjećajima koje je ta tajna pobudila u nama...
Pisanje, posebno poezija, ide iz srca, pomaže nam da budemo slobodni, ponekad malo luckasti...
Djeca vole slušati pjesme koje su napisala druga djeca – to u njima pobuđuje želju da i sami nešto napišu.
Grupnom pisanju pjesama djeca pristupaju s posebnim oduševljenjem (svako dijete govori ili piše jedan stih).
Pjesme mogu nastati tako da s djecom razgovaramo o riječima koje opisuju naše osjećaje – proširivanje svjesnosti o riječima potiče djecu na pisanje poezije.
Odrasli teško mogu pisati tako da dijete osjeti "ono nešto".
LEKTIRA – riječ koja jednako teško odzvanja u ušima djece i roditelja.
Vjerujte mi, postoji rješenje i za problem zvan LEKTIRA.
Ova neugodna školska obveza može postati zanimljiva, zabavna.
Preporučljivo je poštivati individualnost svakog djeteta.
MOGUĆI ODGOVORI | OPIS |
Plan priče | Napravi plan tako da slijediš radnju priče. |
Preinaka teksta | Promijeni dio priče tako da nam pokažeš kako bi ti riješio/la problem. |
Prepričavanje | Nauči sažeto prepričati priču. |
Ilustracije | Ilustriraj značajne scene iz priče i napiši nešto o svakoj ilustraciji. |
Čitanje priče prijateljima | Pročitaj dio priče prijateljima uz objašnjenje zašto si odabrao/la baš taj dio. |
Dramatizacija | Dramatiziraj dio priče s prijateljima. |
Plakati | Izradi s prijateljima plakat koji će potaknuti drugu djecu da pročitaju knjigu (ne zaboravi plakat treba biti zanimljiv kako bi zainteresirao i nagovarao na čitanje). |
Da bi ovakav način lektire bio što uspješniji učenici su podijeljeni u grupe.
Važno ih je uputiti na posjete knjižnici i traženje pomoći.
Ostale knjige | Odaberi i druge knjige istog autora, pročitaj ih i usporedi. Izvijesti ostale. |
Preoblačenje | Obuci se kao lik iz priče i odglumi omiljenu scenu. |
Govor | Održi uvjerljiv govor koristeći se podacima koje si sakupio/la iz knjige. |
Rasprava | Raspravljaj s prijateljima o knjizi braneći svoje stavove. |
Pismo | Napiši pismo autoru knjige. Usredotoči se na ono što si naučio/la i kako će ti to pomoći u životu. |
Novinski članak | Napiši kritiku – svoje mišljenje o pročitanoj knjizi. |
Igre | Sastavi s prijateljima križaljku s pojmovima vezanim uz pročitanu knjigu. |
EZOPOVE BASNE
LUKO PALJETAK "MIŠEVI I MAČKE NAGLAVAČKE"
I. B. MAŽURANIĆ "ČUDNOVATE ZGODE ŠEGRTA HLAPIĆA"
SUNČANA ŠKRINJARIĆ "KAKTUS BAJKE"
MATO LOVRAK "VLAK U SNIJEGU"
DUBRAVKO HORVATIĆ "GRIČKI TOP"
VLADIMIR NAZOR "BIJELI JELEN"
HUGH LOFTING "PRIPOVIJEST O DOKTORU DOLITTLEU"
WALDEMAR BONSELS "PČELICA MAJA"